Educatieprogramma

REVOLUTIONS

Beste docent,

Wij kijken ernaar uit u en uw leerlingen binnenkort te ontvangen bij Revolutions, de nieuwste voorstelling van NTjong. Met het educatieve programma bereidt u (samen met uw collega’s) het voorstellingsbezoek voor.

Over de voorstelling
De Toekomst. Er is geen minister-president meer, maar een CEO. Technologie is doorgedrongen tot iedere kier van ons leven. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke hologramassistent en meer experiences dan hij kan wensen. Het enige waar je je over druk hoeft te maken, is hoeveel kreddits je hebt – een persoonlijke kredietscore die bijhoudt of je wel of niet een goede burger bent. We zijn gelukkiger dan ooit. Zeggen ze.

Maar drie jonge rebellen voelen zich niet thuis in deze wereld van schermen en hologrammen. Zij voelen dat er iets niet klopt, gaan op onderzoek uit, ze ontdekken hun ware roeping. Ze zijn uitverkoren om de revolutie te ontketenen. Om alles te veranderen. Maar hoeveel zijn ze echt bereid om op te offeren?
In deze sci-fi thriller krijgen macht, controle en privacy een geheel andere betekenis. Revolutions is de derde Coming of Age voorstelling voor jongeren. Verhalen over kantelpunten, grote gebeurtenissen die je horizon verbreden en die je dwingen om stelling te nemen.

Over het educatieprogramma
Het educatieprogramma bij Revolutions bestaat uit twee workshops en een aantal lesbrieven. Voor een optimale theaterervaring raden wij u aan tenminste één van de
lesbrieven in de klas te behandelen en het gehele pakket (voorstelling + 2 workshops) af te nemen.

De workshops
De twee workshops zijn aan elkaar en aan de voorstelling verbonden. Eén voorafgaand en één na afloop van het voorstellingsbezoek. In de workshops staat SuShi centraal; een speciaal voor de voorstelling ontwikkelde experience-app. In de workshops maakt de leerling kennis met deze app, die de toekomstwensen van de jongeren inventariseert en waarborgt.

SuShi stelt vragen, maar daagt de leerling ook uit in de vorm van experiences. ’Do you have the power to inspire others?’. Voor slechts €2,50 per leerling boekt u beiden workshops.

De lesbrieven
De lesbrieven voor Revolutions zijn ontworpen rondom het overkoepelende thema ‘de toekomst’. Bij elk vak wordt er ingegaan op een ander aspect van de toekomst. U kunt
hierbij denken aan onderwerpen zoals privacy, algoritmes, robots, kunstmatige intelligentie en technologische vooruitgang.

De lesbrieven richten zich op de volgende vakken:
– Geschiedenis (bovenbouw)
– Drama (onder- en bovenbouw)
– Maatschappijleer (onder- en bovenbouw)
– Kunst Algemeen (bovenbouw)
– Economie (bovenbouw)

Wij vragen u het voorstellingsbezoek voor te bereiden door minimaal één van de lesbrieven te doen. De lessen zijn gebaseerd op een lesuur van 50 minuten. U beslist hoeveel tijd u wilt investeren, met hoeveel van de aangeboden lesbrieven u aan het werk gaat en in welke vaksecties. De manier waarop u de lesbrieven behandelt, is afhankelijk van uw tijd en het niveau van uw leerlingen. Voelt u zich vrij om zelf de juiste afstemming te maken en eventueel aanpassingen te doen.

We willen u erop attenderen dat de lessen ook na en zelfs los van de voorstelling gegeven kunnen worden. U kunt het programma inzetten als projectonderwijs voor een breder
perspectief op het thema en een stevigere inbedding van het theaterbezoek.

Het nagesprek
Na afloop van de voorstelling vindt er een nagesprek plaats in de zaal (ongeveer 20 min.), dit is onderdeel van het educatieprogramma. Wij willen u vragen de leerlingen alvast voor te bereiden op dit nagesprek.

Heeft u naar aanleiding van het lezen van deze lesbrief nog
vragen of wilt u de workshop boeken? Neem dan contact op met Dimphna van Kempen: dimphnavankempen@hnt.nl.

Start typing and press Enter to search