LORD OF THE FLIES

TESTEN OVERZICHT

Wil je graag een test doen?
Zorg dan dat je als docent bent ingelogd om de testen te starten.

U doorloopt vijf verschillende testen met de leerlingen die thematisch gelinkt zijn aan de voorstelling. We onderzoeken hiermee de identiteit van de klas als groep. Leerlingen doen de testen individueel (ze stemmen of geven input via hun mobiele telefoon), maar alle informatie wordt anoniem verwerkt en als totaaluitslag met de klas gecommuniceerd. Zo krijgen we inzicht in hoe de groep als geheel denkt en functioneert. Het is belangrijk dat de leerlingen weten dat hun input nergens en door niemand kan worden gevonden.

Aan het einde van de les bekijkt u met de leerlingen de testuitslagen en voeren jullie een kort gesprek over wat opvalt. Sluit de les af met de vraag: ‘Zou deze groep overleven?’. Uit de infographic kunt u informatie halen over de kwaliteit van de groep en onderzoeken of dit in verhouding staat met het idee van overleven. Zou er een verschil zijn in overleven op een onbewoond eiland of op een school in Nederland?

Hoe werkt het?

– De leerlingen surfen met hun mobiele telefoons naar www.ntjongeren.nl/leerling-of-docent
– U klikt op ‘Start Test 1’
– De leerlingen kiezen op hun mobiele telefoons voor ‘ik ben leerling’
– U kiest op het scherm voor ‘ik ben docent’
– Voer de naam van de klas in, en genereer een code op het scherm
– Leerlingen voeren deze code in op hun mobiele telefoons en kunnen de testen starten

– U (als docent) doorloopt de vragen van de testen op het scherm. Houdt bij waar de leerlingen zijn en wanneer de leerlingen aan het einde van test 5 zijn, klikt u volledig door tot het einde. – Het eindresultaat, dat op het scherm verschijnt, is een infographic die u kunt verversen als leerlingen later klaar zijn dan de rest. – Het resultatenoverzicht kunt u printen via CTRL+P.
- Mocht de leerling vastlopen tijdens de test, probeer dan met REFRESH de pagina te herladen.

 TEST #1

UNIEKE
KWALITEITEN

Deze test laat de kwaliteiten van de klas zien. Leerlingen krijgen een lijst via hun mobiele telefoon en kiezen vervolgens uit die lijst alle eigenschappen die bij hen passen. Vervolgens kiezen zij één unieke kwaliteit die het best bij hen past. In de infographic worden al deze eigenschappen weergegeven in een word-cloud.

 TEST #2

PERSOONLIJKHEID
TEST

Deze test gaat over individuele persoonlijkheden en laat zien uit welk type persoonlijkheden uw klas bestaat. Leerlingen beantwoorden vijftien vragen zodat er uiteindelijk één van de vijf types uitrolt: de democratische leider, de dictatoriale leider, de intellectueel, de filosoof en de meeloper (gebaseerd op personages uit de voorstelling). Individuele antwoorden blijven anoniem. In de infographic wordt de groepsuitslag weergegeven in een cirkeldiagram.

cornerdownhigh

 TEST #3

LEIDERS
&  VOLGERS

Deze test gaat over de kijk van leerlingen op de groep. Bestaat de groep uit leiders of volgers? Of allebei? Leerlingen beantwoorden de vragen vanuit zichzelf, over de klas als groep. De antwoorden worden berekend voor de hele groep en laat ook het verschil zien tussen jongens en meisjes. Individuele antwoorden blijven anoniem. In de infographic wordt de groepsuitslag weergegeven in staafdiagrammen.

cornerdownhigh

 TEST #4

INVENTARIS
MAKEN

Leerlingen stellen zichzelf voor op een onbewoond eiland en ze moeten overleven met de tas die ze op dit moment bij zich hebben. Ze doorzoeken hun tas en delen hun spullen in de volgende categorieën in: eten (houdbaar en niet houdbaar), drinken, medicatie en tools. De leerlingen benoemen wat ze bij zich hebben en in welke hoeveelheid. In de infographic wordt de telling weergegeven in een inventarisatielijst.

cornerdownhigh

 TEST #5

MORELE
SKILLS

Deze test legt drie dilemma’s voor aan de leerlingen. Ze krijgen beperkt de tijd om te bedenken wat zij zouden doen in de voorgestelde situaties. Het begint makkelijk met het verdelen van snoepjes, maar uiteindelijk gaat het om keuzes die te maken hebben met leven en dood. In de infographic wordt het handelen van de leerlingen in het laatste dilemma visueel weergegeven.

cornerdownhigh

Start typing and press Enter to search