Lesbrief bij In mijn hoofd ben ik een dun meisje

Dit educatiemateriaal hoort bij de voorstelling ‘In mijn hoofd ben ik een dun meisje’. U werkt met de leerlingen aan de hand van de naar uw school gestuurde ansichtkaart (zie afbeeldingen hiernaast) en de website www.ntjong.nl/meedoen (zie ook ‘meedoen’ op de vorige webpagina). Als u geen tijd heeft om het educatiemateriaal klassikaal te doen, vragen wij u de kaart toch aan de leerlingen uit te delen en hen naar bovengenoemde website te verwijzen. Zodoende kunnen de leerlingen ook zelfstandig met het materiaal aan de slag.

Op de website vindt u:

  • De teaser van ‘In mijn hoofd ben ik een dun meisje’
  • Links naar YouTube filmpjes, die thematisch verbonden zijn aan de voorstelling.

Hieronder wordt allereerst de opdracht met de teaser beschreven en daarna die met de ansichtkaart. De opdrachten kunnen ook afzonderlijk van elkaar of in een andere volgorde gedaan worden.

Website

Geef als docent een korte introductie op het maakproces van ‘In mijn hoofd ben ik een dun meisje’, alvorens de teaser op de website te bekijken.

De voorstelling ‘In mijn hoofd ben ik een dun meisje’ is gemaakt zonder script. De actrices hebben onder begeleiding van regisseur Noël Fischer allerlei acts gemaakt. Deze acts waren geïnspireerd op gesprekken over zelfbeeld, YouTube filmpjes en andere media. Op die manier is er een montagevoorstelling ontstaan: een reeks aan elkaar gemonteerde scènes. In het geval van ‘In mijn hoofd ben ik een dun meisje’ is er geen verhaal van A tot Z en zijn er ook geen vaste personages. Wel is er een zogenaamde ‘stream of consciousness’: een associatieve reeks van beelden, gevoelens en woorden, die samen een wereld schetsen over zelfbeeld en mediacultuur.

Teaser

Ga naar de website (www.ntjong.nl/meedoen) en bekijk de teaser.
De teaser heeft een vergelijkbare ‘stream of consciousness’.
Bespreek de teaser met de leerlingen na:

  • Wat voor beelden heb je gezien?
  • Welke beelden waren nieuw voor je? Welke niet?
  • Geeft de teaser een realistisch beeld van de mediabeelden die dagelijks op je af komen?
  • Herken je jezelf in één van de langskomende ‘personages’?
  • Vertellen de beelden samen ook weer een verhaal?

Onder de teaser staan een aantal links van de filmpjes die gebruikt zijn voor de teaser. Per filmpje staat er kort aangegeven wat het thema is. Kijk gerust verder! En volg je eigen ‘stream of cosciousness’ op het net.


De ansichtkaart – voorkant

Geef iedere leerling een ansichtkaart.

Op de voorkant ziet u: ‘In mijn hoofd ben ik een…’

Laat de leerlingen deze zin allemaal hardop aanvullen. Ze mogen niet te lang nadenken over hun antwoorden.

Bespreek de antwoorden klassikaal met elkaar na:

  • Wat viel op?
  • Wat voor dingen werden er genoemd?
  • Werden er dingen meerdere keren genoemd?
  • Waren het overwegend positieve of negatieve dingen?

De ansichtkaart – achterkant

Bij de achterkant van de ansichtkaart hoort de website. Op de website ziet je, onder de teaser, vier foto’s, die mensen op Instagram gepost hebben.

De jongeren werken in duo en krijgen de volgende opdracht:

Wat voor commentaar geven jullie de volgende vier foto’s? Schrijf het in duo als volgt op papier: 

# ….

# ….

# ….

#….
Enz.

Bespreek de gegeven commentaren klassikaal. Deze mogen zowel positief als negatief zijn. Voer een gesprek over de commentaren die gegeven zijn:

  • Waarop is je commentaar gebaseerd?
  • Wat voor iemand is dit, denk je?
  • Schrijf jij zelf weleens commentaar bij een foto op Facebook of Instagram? Is dat meestal positief of negatief?
  • Hoe voelt het om becommentarieerd te worden op social media?

Op de achterkant van de ansichtkaart zie je een lichaam met daarnaast meerdere stippellijntjes om op te schrijven.

Stel je voor dat het getekende poppetje jouw lichaam representeert. Wat voor commentaar zou je dan op de aangegeven stippellijnen zetten?

Start typing and press Enter to search