Educatieprogramma

CINEMA

Beste docent,

Wij kijken er naar uit u en uw leerlingen binnenkort te ontvangen bij Cinema, een voorstelling van Toneelgroep Oostpool in coproductie met Het Nationale Theater.

Om het voorstellingsbezoek met uw leerlingen voor te bereiden kunt u gebruik maken van de lesbrief die
bestemd is voor de vakken Drama, CKV en Maatschappijleer in de bovenbouw van het Voortgezet Onderwijs.

Over het stuk

Cinema is geen groots en meeslepend verhaal. Geen spannende plotwendingen. Geen special effects of wilde achtervolgingen. Maar het echte leven. Dompel je onder in deze even grappige als ontroerende voorstelling over echtheid in een wereld waarin zoveel ‘nep’ is. Met scherp zicht op de mens anno-nu is Cinema een bruisend, op tijden onhandig en nerdy verhaal over drie uit de tijd gevallen outsiders waar je op slag verliefd op wordt.

Hartverwarmende strubbelingen

In een vervallen bioscoop dweilen drie onderbetaalde werknemers de vloer, maken popcorn en bedienen de ouderwetse 35-millimeter filmprojector. Ondertussen doden ze de tijd met het uitwisselen van indrukwekkende filmquotes en het ophoesten van iconische scènes uit hun favoriete
blockbuster. Tussen het aftroeven door krijgen we langzaam zicht op wie deze mensen echt zijn. Hun strubbelingen met het leven blijken aangrijpender dan de spectaculaire filmscènes op het doek. Alle drie zijn ze als een filmprojector in een digitale tijd: hopeloos misplaatst maar aantrekkelijk door hun
eigenzinnigheid.

Over het educatieprogramma

Meer dan van toneel en theater houden jongeren tegenwoordig vaak van films en tv-series. Sommigen bezoeken regelmatig een bioscoop. Anderen kijken vanaf de bank thuis op hun computer, mobiel of tv naar films en series op Netflix. Al dan niet samen met vrienden, familie of geliefden. Welke rol spelen films in het leven van jongeren? Kiezen zij voor spanning en sensatie en houden ze van actie? Of houden ze juist van romantiek, en kijken zij meer naar films en series over ‘het echte leven’?

Kunnen zij mijmeren over ‘hoe zou ik het zelf aanpakken’ en fantaseren zij wel eens over hún Groots en Meeslepend leven? En hoe zou dat er dan uitzien?

In de bijlage van deze lesbrief vindt u een boekje dat u kunt printen en aan de leerlingen kunt geven. De leerlingen maken dit boekje tot hun persoonlijke document over hún ‘Groots en Meeslepend Leven’.

Belangrijk is dat het boekje in kleur én dubbelzijdig afgedrukt wordt, dit in verband met de vormgeving.

In het boekje staan experimenten die de leerlingen kunnen uitvoeren. Wij noemen het experimenten omdat de uitkomsten niet vaststaan. De leerlingen worden aangespoord tot het doen van onderzoek; onderzoek naar zichzelf in sociale situaties. In de experimenten worden de leerlingen op verschillende vlakken aangesproken. Hierbij kunt u denken aan experimenten waarbij de leerlingen moeten tekenen, met elkaar het gesprek aangaan en experimenten die vragen om lef. Het doen van de experimenten zet de leerlingen aan om na te denken over hún leven, hún toekomst en hún ‘Groots en Meeslepend Leven’. Het echte leven versus het leven dat hen wordt voorgeschoteld in de film.

De manier waarop u het opdrachtenboekje gebruikt is aan u en is afhankelijk van uw tijd en het niveau van uw leerlingen. Voel u vrij hier naar eigen inzicht mee om te gaan. Het uitgangspunt is dat u de leerlingen de taak geeft om één of meerdere opdrachten ‘buiten de les’ te doen en de resultaten in de volgende les met ze na te bespreken. U kunt er ook voor kiezen om eerst met de leerlingen één of een aantal van de opdrachten in het boekje ‘gezamenlijk’ in de klas te doen. Afhankelijk van welke opdrachten u de leerlingen laat doen, kunt u verschillende manieren kiezen om deze met ze na te bespreken. Bijvoorbeeld door de leerlingen te laten vertellen over hun persoonlijke ervaring.

Let op: een aantal uitkomsten van de opdrachten kunnen voor leerlingen zeer persoonlijk zijn. Mogelijk dat de leerling deze niet met de klas wil delen.

U kunt er ook voor kiezen om naar aanleiding van de opdrachten klassikaal een filosofisch gesprek aan te gaan over de overkoepelende thematiek. In bijlage 2 vindt u een aantal tips over het voeren van zo’n gesprek. Hieronder vindt u een aantal startvragen waarmee u het gesprek aan kunt zetten:

– Wat zou er anders zijn in de wereld als het vanaf morgen
verboden is voor mensen om te mogen dromen?
– Wat zou er gebeuren als je leven een film zou zijn?
– Wat zou er anders zijn aan jouw dag als er geen digitale
communicatiemiddelen meer bestonden?
– Wat is beter: realistisch zijn of fantasie hebben?
– Is doen alsof hetzelfde als niet jezelf zijn?
– Als jouw leven een film zou zijn; speel jij dan een hoofdrol
of een bijrol?
– Wanneer was een moment dat je je anders voordeed dan
wie je eigenlijk bent?
– Welk filmmoment dat je ooit hebt gezien wakkert jouw
verlangen aan?

BIJ DE VOLGENDE TWEE VRAGEN MOET DE
LEERLING DE OPTIES IN VOLGORDE ZETTEN:

Wat is volgens jou het meest belangrijk:
– Veel vrienden op snapchat.
– Een beste vriend waar je alles mee deelt.
– Met iedereen die je op straat tegenkomt vrienden
kunnen zijn.

Wat zou je liefste bereiken in je leven:

– De liefde van je leven tegenkomen.
– Een wereldreis maken.
– Een carrière waar je veel geld mee verdient.
– Dat je niet leeft naar de verwachtingen van anderen.

We hopen dat u een mooi project en een inspirerend theaterbezoek tegemoet gaat met uw leerlingen.

Heeft u na het lezen van deze inleiding en instructie nog vragen? Neem dan contact met ons op via:
lejodehingh@hnt.nl.

Voor een Overzicht HNTeducatie programma’s en Lesbrieven: www.hntjongeren.nl

Start typing and press Enter to search